دستگاه نمودارگیری در حفاری های دریایی ساخته شد
نفت و گاز

اهواز _ شانا _ گروه نفت: به همت متخصصان داخلی و برای نخستین بار در کشور طراحی و ساخت دستگاه نمودار گیری دریایی از نوع «SINGLE SPLITE DRUM» با موفقیت انجام شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در امور فنی و مهندسی در گفت و گو با خبرنگار شانا در این باره توضیح داد: دستگاه نمودارگیری دریایی ساخت داخل که در آستانه هفته دولت به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران اضافه شد، به پیشرفته ترین سامانه های کنترل هوشمند مجهز شده است.

مهندس محمد ابوالحسنی گفت: روزآمد بودن این دستگاه (یونیت) سبب می شود تا خطاهای انسانی به حداقل رسیده و آسیب های احتمالی وارده به ابزار و کابل نمودارگیری که ارزش آنها چند میلیون دلار است، به پایین ترین میزان برسد.

وی افزود: این دستگاه که به نام «intlilog» به ثبت رسیده است، قادر خواهد بود عملیات نمودارگیری را تا اعماق 6 هزار متری زمین در بخش های حفره باز و حفره با لوله های جداری با ضریب اطمینان بالا انجام دهد.

ابوالحسنی اظهار داشت: با موفقیت به دست آمده در مراحل مختلف انجام کار از جمله طراحی، بررسی نقشه ها، بررسی مشخصات ادوات، بهره گیری از نظارت بازرسی شخص ثالث بین المللی برای رعایت تمام استانداردهای مورد نیاز و در نهایت اخذ تاییدیه قابلیت استفاده در شرایط کار در دریا که از جنبه های مختلف به ویژه ایمنی بسیار با اهمیت است، از این پس برای تامین دستگاه های مشابه از خرید خارجی بی نیاز خواهیم بود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در امور فنی و مهندسی گفت: در مناقصه برگزار شده برای ساخت این دستگاه ها، سازنده خارجی نیز حضور داشت که در مقایسه با پیشنهاد دریافتی از شرکت داخلی از نظر مدت  انجام پروژه مشابه اما از نظر قیمت دو برابر بود که با واگذاری کار به شرکت داخلی یک میلیون و 600 هزار دلار صرفه اقتصادی حاصل شد.

وی یادآوری کرد: با افزایش شمار دستگاه های نمودارگیری دریایی شرکت به چهار دستگاه ارائه خدمات در پروژه های دریایی 200 درصد افزایش خواهد یافت.

دستگاه های نمودارگیری در زمینه های ارزیابی مخازن، زمین شناسی، بهره برداری و کاربردهای جنبی در حفاری چاه های نفت و گاز کاربرد دارد.

اداره کل نمودارگیری شرکت ملی حفاری ایران، از شرکت های بالادستی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران، هم اکنون مجهز به آخرین فناوری نمودارگیری مطرح در صنایع جهانی نفت و قادر به ارائه خدمات در مناطق خشکی و سکوهای حفاری دریایی است.

تمام تجهیزات و امکانات کاربردی در این بخش از ویژگی خاص عملیاتی در چاه های اکتشافی، توسعه ای، تولیدی، جهت دار و افقی در شرایط خشکی و دریا تا عمق 7 هزار متر ، دمای 500 درجه فارنهایت، فشار 25 هزار پام و با قطر 75/2 اینچ به بالا همراه با وسایل جانبی برخوردار است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 153
بازدید کل : 4195
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1